pro kiting a paragliding
reklamní blok
Já nemusím...
05.12.2012 / 08:30

Na štědrý den ženská nadává manželovi: "Od rána furt něco žereš, večer uvidíš tak pi.. a ne zlaté prase"!
Manžel se zasměje a říká: "Ne-ne, já nemusím, já už ji vidím..."
Web Tomáše Halíka
18.02.2013 / 15:54
Extra třída pro ty co mají něco v hlavě a vědí, že myšlení bolí...

mons. Prof. PhDr. Tomáš Halík Th.D.


 NÁVŠTĚVNOST
 uplynulých 50 dní
Leoš Nosek 04.05.2010 / 22:09 přečteno: 16364 x

Mnozí z nás, kteří létají především pro radost, neustále ladí svou výbavu. Mezi ni neodmyslitelně patří i přístrojové vybavení.
Ještě před pár lety si piloti vystačili pouze s váriem. Na to, aby věděli kolik jim to stoupá, nebo jak vysoko jsou nad kopcem tento přístroj bohatě stačil. S rozvojem přeletového létání a masového nástupu GPS navigací se stalo pro mnohé nezbytností pořídit si navigační GPS. V převážné většině si piloti pořizují ruční navigace, které však byly vyvinuty především pro účely turistiky a námořního provozu. Nicméně se velmi dobře dají využít i pro účely paraglidingu nebo závěsného létání.
Teprve v nedávné době se na trh dostaly cenově dostupné sdružené přístroje, které kombinují funkci vária a GPS. Jde zejména o výrobky firem Aircotec XCTrainer a Digifly Leonardo Pro. Jejich výhoda oproti použití dvou speciálních přístrojů je nesporná – funkčnost vária a GPS se slučuje a je využívána např. při vyhodnocování dokluzu do cíle letu, vyhodnocování složky větru, vizualizace stoupavého proudu apod. Nemluvě o mnoha „závodnických“ funkcích, jako jsou startovní brány, cylindry, přibližovací funkce. Kromě těchto potřebných vlastností pilot při použití kombinovaného přístroje nemusí řešit dvoje baterie a zejména nemusí šetřit úložnou kapacitou pro tracklogy v „turistické“ GPS, neboť kombinovaný přístroj automaticky po skončení ukládá let do zvláštní paměti, takže pro další let je kapacita tracklogové paměti opět volná.
Nevýhodou kombinovaných přístrojů byla jejich vyšší cena, která často dosahovala součet cen obou sofistikovaných přístrojů, což mnohé příliš nemotivovalo ke změně. Proto jistě mnozí uvítají příchod nových přístrojů s velmi příjemnou cenou, avšak s mnoha užitečnými vlastnostmi. Oba tyto přístroje se mi dostaly do rukou a rád se podělím o své zkušenosti.


XC Trainer Easy

Výrobek firmy Aircotec, který nahrazuje veleúspěšný XC Trainer Dual a je vlastně jeho odlehčenou kopií. Je to přístroj především pro méně ambiciozní piloty, kteří zatím (to zdůrazňuji) neuvažují o závodním létání, ale přesto si chtějí pořídit kombinovaný přístroj, který má většinu výše popisovaných vlastností.
Od svého „dospělého“ předchůdce se liší absencí „závodnických“ funkcí a omezenou kapacitou pro ukládání otočných bodů. Tento přístroj dovolí pilotovi uložit do paměti pouhé tři body, což však je pro crosscountry létání naprosto dostačující. Zato všechny ostatní užitečné vlastnosti, jako jsou měření klouzavosti a dokluzu, detekce vlivu větrné složky a vizualizace stoupavého proudu zůstaly, takže uspokojí potřeby převážné většiny pilotů.

Několik technických údajů:
Přístroj je osazen 20ti kanálovým GPS modulem. Každou vteřinu zaznamenává bod, ve kterém ukládá polohu, výšku, hodnotu varia, teplotu, tlak a čas. Data jsou ukládána do 1MB flash paměti, posledních 184 letů se přepisuje v uzavřeném okruhu. Přístroj je napájen 3,7V/1800 mAh LiIon akumulátorem, který bohatě vystačí na 3 - 4 delší lety (odběr 50 mAh = teoreticky 36 hodin) a na rozdíl od MiMh baterií jej lze dobíjet kdykoliv.

Obrazovky přístroje – viz obrázek lze přepínat v uzavřeném sledu, nebo nastavit na automatic, kdy se přepíná jen mezi prvními dvěma v závislosti na indikaci stoupání.
Jedná se odshora dolů o displej:
BaroCompass (zleva shora dolů – rychlost a směr větru, rychlost proti zemi a směr letu, výška a hodnota vária, barograf, hodnota rychlosti vůči větru – jen při připojení rychlostní sondy, klouzavost, směr k určitému bodu – v tomto případě ke startu, hodiny a vzdálenost v tomto případě od startu.)
Thermal display (u vária ještě průměrovací vário – menší číslice, větrná křivka vlivu větru na směr letu, vizualizace polohy stoupavého proudu – vytečkovaný, tečkou označený zvolený bod a zde málo zřetelný vytečkovaný ukazatel směru letu – JZ, orientace je vždy sever nahoře)
Vario display (vpravo nahoře růžice kompasu se zvoleným bodem – sever nahoře, čárka se směrem letu - na tomto obrázku není zřetelná, aktuální klouzavost, nadmořská výška, akt. vário graficky a číselně, druhý výškoměr, prům. vário.)
Závěr
Příjemná je u toho přístroje cena, která je zhruba polovinou cena „dospělého“ XC Trainera a co víc, tento přístroj může „růst“ s vámi – výrobce nabízí softwarový upgrade do plných vlastností XC Trainera, což je výhodné zejména pro ty, kteří by všech vlastností nevyužili a investici si raději rozdělí do etap. Rozhodně tento přístroj nezklame nikoho od začátečníků až po pokročilé piloty létající přelety.
Přístroj lze získat u výhradního zastoupení Aircotecu pro ČR – firmy AXIS v Brně.


Flymaster B1NAV

Dalším velmi povedeným kombinovaným přístrojem pro sportovní létání je výrobek firmy Flymaster Avionics - B1NAV. Tento přístroj je pokračování velmi úspěšného a oblíbeného vária Flymaster B1, doplněným o GPS modul.
Přístroj na první pohled zaujme svým precizním zpracováním a výborným displejem s rozlišením 240x320 pixelů.
Jedná se plně vybavený přístroj tedy i s funkcemi využitelnými pro závodní létání. Rozhodně však najde své příznivce mezi hobby piloty, kteří právě řeší pořízení přístroje.
Na rozdíl od popisovaného XC Trainera Easy jde o přístroj jen s jednou obrazovkou, na které však najdete vše, na co si vzpomenete s výjimkou vizualizace stoupavého proudu. Je to dáno zejména šesti volitelnými datovými poli, ve kterých lze v každém nastavit jednu ze 14ti nabízených veličin – rychlostí, vzdáleností, klouzavostí a výšek.
Jednou z nejužitečnějších veličin je podle mého názoru „Dist Toff“, tedy vzdálenost od místa startu. Tuto veličinu z ostatních přístrojů musíme dostávat jedině tak, že dáme „go to“ místo startu. U tohoto přístroje je zobrazována automaticky. Další neobvyklou veličinou, která je trvale znázorněna pod údajem vária je tzv. zisk ve stoupavém proudu, tedy přírůstek výšky, kterou pilot získal od doby, kdy přístroj zaznamenal přítomnost stoupavého proudu (průměrovací vário zaznamená hodnotu +0,5 m/s). Hodnota může být i záporná a to v tom případě, že aktuální výška je menší, než max. výška dosažená ve stoupáku.
Navigace je znázorněna kompasovou růžicí s vyznačením aktuálního kurzu letu (čárka na vnější kružnici), světových stran v mezikruží, kde je také symbol větrného pytle, který znázorňuje „odkud vítr fouká“ . Směr ke zvolenému bodu je znázorněn šipkou uprostřed vnitřní kružnice.
Výškoměr má tento přístroj jen jeden, proto jej nelze vynulovat, zato však jej lze zkalibrovat nastavením hodnoty QNH.

Technické parametry přístroje jsou impozantní - namátkou: 50ti kanálová GPS s vysokou citlivostí (-160dBm) umožnující rychlý start a se 4Hz position update rate (uloží 4 pozice za sekundu), vysoce citlivé vário s rozlišením až 0,01 m/s, letový záznamník s kapacitou až 176 000 bodů s nastavitelným intervalem záznamu, až 290 pozic pro ot. body, nastavování trasy se všemi závodními veličinami, možnost bezdrátového připojení přídavných sond (rychlostní, teplotní a další).
Stejně jako u XC Trainera Easy i u tohoto přístroje se dá říci, že firma Flymaster Avionics přichází s atraktivní cenovou politikou, neboť podle mých informací se dá přístroj pořídit za cenu pod 13 tis. Kč, což je v této kategorii naprosto „dospělého“ přístroje cena dosti lidová. Jedoznačně lze říci že pořízením tohoto přístroje získáte velice kvalitní navigační přístroj se všemi potřebnými funkcemi, navíc ve velmi atraktivní provedení a s naprosto snadným a intuitivním ovládáním.
Rovněž i v tomto případě je výhradním distributorem pro ČR brněnská firma AXIS.


Přidat názor (max. 1000 znaků)
Napište do políčka součet 6 a 4

Názory k článku

(25.06.2010/20:44)
Tak jsem podlehl dojmům z recenzí a dobrému jménu Aircotecu, a XCT Easy zakoupil. Po dvou dnech mohu s klidem říct: neuvěřitelná sračka :-(((
(21.06.2010/00:53)
Novinka v B1 NAV - v novem firmware (aktualni je 1.17) je jednoduchy thermal assistant (v kruhu smeroveho ukazatele putuje cerna tecka zobrazujici jadro stoupani a take lze jako volitelny udaj zobrazovat vzdalenost do tohoto jadra). Dalsi novinkou jsou 2 sady konfigurovatelnych poli po 6 ktere se daji za letu prepinat stiskem tlacitka (drive se trvale zobrazovala jen 1).
scorpi
(09.05.2010/23:09)
...to Calos
K výdrži XCTrainera mohu znova uvést jen vlastní zkušenost a to, že jej nabíjím po každém druhém delším letu. Nedávno jsem absolvoval dvoudenní výlet, kde jsem nalétal 10hod a klidně bych si troufnul ještě na jeden let. Neznám žádnou GPS Garmin, která by vydržela víc.
Srovnání s váriem Flytec mi přijde velmi úsměvné. Celý článek totiž pojednává o kombinovaných přístrojích vario+GPS!
Vário, Carlosi, má odběr srovnatelný s většími digitálními hodinkami, neboť energie se spotřebovává na přepočet tlakových změn na elektrické signály a jejich zobrazení na displeji, toť vše.
Zato v GPS přístroji pracuje procesor, který provádí každou sekundu velké množství výpočtů - měří dobu, za kterou urazí signál z GPS družice (na které jsou umístěny atomové hodiny a každý signál si nese přesný čas odeslání) dráhu k přístroji, kterou přepočítá na vzdálenost s přesností na metry (tedy v našem případě, ale existují daleko přesnější GPS). Tyto výpočty provádí procesor se všemi lokalizovanými
(06.05.2010/12:55)
A zkusenosti z te druhe strany vynikajicich pristroju. Banalni oprava Aircoteca Trainer Dual trvala 1 mesic, tyden se to potulovalo po postach. Duvod dlouhych oprav bylo deslani do Svajcu, vytizene servisni lajny. Nepodobny pripad jsem slysel u Lenardu. Takze pokud to bude v sezone, vsem z vlastni zkusenosti doporucji mimo jine vlastni nahradni pipak, nejakou tu trivialni GPS (zde pocitam, ze ji nejspis mit budete neb uvedene sdruzene prisroje nemaji GPS mapovou).

Jinak uvedu zavadu (Dle vyjadreni na to trpela moje serie Aircotecu), odesel cip na dobijeni baterie.. Normalne jednoduche, ale baterka je interni.
(06.05.2010/08:37)
Ahoj,
loni jsem něco sháněl pro novou lítačku a moc se mi věci od Aircotecu líbily, ale pak jsem se bavil s lidma na závodech na Inovci a stěžovali si na malou výdrž baterek.
Po 8mi hodinách znovu dobíjet. u Vária to považuju za absolutně nedostačující a trochu opruz.
Moje starý vário Flytec 4010 vydrží na alkaliny 3/4 sezóny při 80-100 hodinách letu.
Nicméně, musím podotknout že si nejsem jist, že konkrétní typ který jsem měl v ruce byl jeden z těhle dvou, spíš to byla nižší řada, takže lze doufat, že ty lepší mají i větší výdrž,..
Carlos